نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید اراده خود را برای تعیین تکلیف کوهستان پارک مشهد نشان داده است | نوبت شهرداری است که وارد عمل شود

  • کد خبر: ۱۷۴۷۲۰
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید اراده خود را برای تعیین تکلیف کوهستان پارک مشهد نشان داده است | نوبت شهرداری است که وارد عمل شود
شورای پول و اعتبار با معاوضه پارک پرخاطره مشهد با اموال غیرمنقول بنیاد شهید موافقت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بانک دی از موافقت شورای پول و اعتبار با معاوضه کوهستان پارک مشهد با اموال غیرمنقول سهل البیع (فروش آسان) بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد. روابط عمومی بانک دی اعلام کرد که پیرو اطلاعیه‌های قبلی این بانک با موضوع واگذاری ملک موسوم به کوهستان پارک شادی مشهد؛ شورای پول و اعتبار باتوجه به پیشنهاد بانک مرکزی، مشروط به عدم خروج جریان نقد از بانک دی، با معاوضه ملک کوهستان پارک شادی با اموال غیرمنقول سهل البیع بنیاد شهید و امور ایثارگران خارج از فرایند مزایده از شمولیت مفاد ماده (۲) دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری موافقت کرده است.

براین اساس بانک دی مکلف شده است حداکثر تا پایان سال۱۴۰۲ اموال غیرمنقول منتقل شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران را به فروش رسانده و گزارش اقدامات صورت پذیرفته را در مقاطع ماهانه به معاونت نظارت بانک مرکزی ارائه کند. همچنین رعایت صرفه و صلاح سهام داران و سپرده گذاران بانک دی در تمام مراحل قیمت گذاری و انتقال، برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و هیئت مدیره بانک دی است.

در سال ۹۱ تعدادی از دستگاه‌های کوهستان پارک شادی مشهد توسط اداره استاندارد پلمب شد. زنجیره پلمب دستگاه‌ها به علت نداشتن استاندارد ادامه یافت تا اینکه کل مجموعه کوهستان پارک پلمب شد و اکنون این مجموعه تفریحی که در اختیار بانک دی قرار دارد، حدود یازده سال است که به طور رسمی تعطیل شده است. در سال‌های اخیر بانک دی با برگزاری چند مزایده سعی کرد تا بتواند کوهستان پارک شادی را واگذار کند، اما هیچ مشتری‌ای برای خرید این ملک ۵۹۱هزار و ۶۰۰مترمربعی پیدا نشد.

چهارم خردادماه امسال، بانک دی پس از برگزاری چندین مناقصه ناموفق و به دلیل بزرگ مقیاس بودن کوهستان پارک شادی، آن را در قبال دریافت چند ملک سهل البیع به سازمان اقتصادی کوثر واگذار کرد. هر چند در سال‌های گذشته زمزمه‌هایی درباره تغییر کاربری کوهستان پارک منتشر شده بود، اما هر بار این مسئله با واکنش مدیریت شهری مشهد روبه رو می‌شد، به طوری که رسما اعلام شد، کاربری آن فقط تفریحی است. اکنون باتوجه به اینکه براساس طرح تفضیلی مشهد، کوهستان پارک فقط کاربری تفریحی دارد، این مسئله سبب شده است تا انگیزه برای استفاده سایر کاربری‌ها از این منطقه از بین رفته و زمینه برای احیای آن فراهم شود.

محسن داوری، فرماندار مشهد، در خردادماه امسال در گفتگو با شهرآرا، درباره راه اندازی دوباره کوهستان پارک شادی گفته بود که دنبال این هستیم توافقی صورت بگیرد که از این ظرفیت برای شهر مشهد استفاده شود. مجموعه کوهستان پارک مشهد برای بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

مدیریت شهری، مسئول تعیین تکلیف کوهستان پارک

در این میان، اگرچه تلاش بانک دی و وساطت نهاد‌های دیگر همچون فرمانداری مشهد، نشان از اراده آن‌ها برای تسهیل امر واگذاری دارد؛ اما سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گفتگو با شهرآرا، به صراحت اعلام کرد که بنیاد از حق قانونی خود در مالکیت این زمین ۵۹۱هزار و ۶۰۰مترمربعی کوتاه نخواهد آمد.

وی بیان کرد: برای بنیاد شهید اهمیتی ندارد که فرایند تعیین تکلیف کوهستان پارک چقدر زمان خواهد برد. حقیقت این است که ما اراده خود را برای واگذاری این ملک نشان داده ایم. بانک دی اگرچه به طور مستقیم توسط بنیاد شهید اداره نمی‌شود، اما هیئت مدیره و سهام داران آن جمعی از بازنشستگان بنیاد هستند و از این طریق، تاکنون چند مرحله مزایده برای واگذاری این زمین انجام شده، اما هرگز یک مشتری مناسب برای آن پیدا نشده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: بانک دی به دنبال بنگاه داری نیست؛ صحت این ادعا هم در برگزاری مزایده‌های متعددی است که به دلیل پیدانشدن مشتری مناسب، موفقیت آمیز نبود و البته واگذاری این ملک به سازمان اقتصادی کوثر، آن هم به ازای چند ملک سهم‌البیع دیگر نشان می‌دهد که بنیاد شهید، اراده خود را برای تعیین تکلیف این زمین ثابت کرده است. اکنون نوبت به شهرداری رسیده تا اگر اراده جدی برای بازگشایی کوهستان پارک دارد، این اراده را در عمل ثابت کند.

تاثیر احیای کوهستان پارک

با اعلام خبر مصوبه شورای پول و اعتبار، امید‌های فراوانی در دل مشهدی‌ها زنده شده است، اما مجید دبیریان نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی، در گفتگو با شهرآرا کاربرد این مصوبه را نه در عرصه عمل، بلکه بیشتر در مصادیق درون‌سازمانی برای بنیاد شهید دانست.

وی افزود: پیش‌تر اعلام شده بود که سازمان اقتصادی کوثر درصدد است برای تسهیل فرایند واگذاری به‌نفع مردم با شهرداری مذاکراتی را آغاز کند، اما هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که بانک دی خودش در مقام تصمیم‌گیرنده قرار گرفته، درحالی‌که تعیین‌تکلیف کوهستان‌پارک در قالب تفاهم شهرداری با بنیاد شهید به‌مراتب سهل‌الوصول‌تر است.

به‌گفته دبیریان، کوهستان‌پارک به‌عنوان یکی از جاذبه‌های قدیمی شهر مشهد، نه‌فقط برای مشهدی‌ها بلکه حتی برای زائران هم خاطره‌سازی کرده بود و فعالیت مجدد آن، هم برای رونق گردشگری و افزایش ماندگاری زائر مؤثر است و هم زمینه تسهیل دسترسی خانواده‌های مشهدی به فضا‌های تفریحی را فراهم خواهد کرد. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی این را هم گفت که راه‌اندازی کوهستان‌پارک می‌تواند نقشی تعیین‌کننده نیز در ایجاد اشتغال داشته باشد، اما برای چنین فضا‌هایی که پای نفع عمومی در میان است، باید فضای همکاری میان سازمان‌ها ایجاد کرد تا قیمت کارشناسی نه به‌صورت نجومی، بلکه در توان سازمان هدف باشد.

فشار بانک مرکزی عامل واگذاری

براساس گزارش اکوایران؛ بانک دی با افزایش فشار‌های بانک مرکزی به بانک‌های تجاری کشور درباره تمرکز بر عملیات بانک‌داری و فروش اموال مازاد، از سال گذشته با برگزاری مزایده‌های متعددی سعی بر فروش اموال مازاد خود دارد. با وجود تلاش‌های این بانک برای فروش اموال مازاد خود، بخش زیادی از مزایده‌ها بدون نتیجه باقی‌مانده است. از طرفی تراز منفی عملیاتی بانک دی در سال‌های اخیر موجب شده است تا هر ساله، بانک دی زیان خالص درخورتوجهی داشته و به زیان انباشته خود اضافه کند.

همین مسئله، فروش اموال مازاد بانک دی را در کنار اصلاح تراز عملیاتی این بانک، به یک نیاز حیاتی برای تغییر شرایط وخیم بانک دی مبدل کرده است.

بانک دی در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه با تراز عملیاتی منفی ۳۲۶ میلیارد تومانی فعالیت کرده است. در سال ۱۴۰۰ بیشترین تراز عملیاتی به فروردین‌ماه با منفی ۱۳۴ میلیارد تومان تعلق گرفت و کمترین تراز عملیاتی نیز به مهرماه این سال با منفی ۵۰۸ میلیارد تومان به ثبت رسید. سال ۱۴۰۱ تراز عملیاتی بانک دی به طور متوسط ماهانه منفی ۳۶۳ میلیارد تومان بود که نشان‌دهنده رشد ۱۱.۴ درصدی به نسبت سال قبل از آن بود. در این سال کمترین تراز عملیاتی متعلق به شهریورماه با منفی ۵۶۷ میلیارد تومان بود و بیشترین تراز نیز برای اسفندماه با منفی ۱۶۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. امسال بانک دی در فروردین‌ماه، تراز منفی ۱۳۹ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->